Tegnsprogstolk: #KirstineKirchhoff

#1 – del 1. Snapchat er ekstremt populært blandt særligt de 13 til 17-årige. Mange forældre kender navnet og har måske selv prøvet at sende en ‘snap’, men de færreste forstår, hvorfor unge bruger mange timer hverdag på sende og modtage beskeder.
Michael Schøt forsøger at finde ud af, hvorfor er det så fedt at bruge Snapchat, når man er teenager? Hvilken rolle spiller Snapchat i ens sociale liv? Hvad er streaks, og hvorfor er det vigtigt?

_____________________________________________________________________________

#1 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#2 – del 1. Hvad forældre TROR deres børn laver på nettet, og hvad de faktisk laver er ikke nødvendigvis det samme. Michael Schøt forsøger at finde ud af, hvad det er som børn og unge laver på nettet, som deres forældre ikke nødvendigvis kender noget til. Hvilket ting er de helst ikke vil dele med deres forældre og hvorfor er det sådan? Og hvornår er det i orden at have hemmeligheder for sine forældre.

_____________________________________________________________________________

#2 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#3 – del 1. Over hele Danmark findes der lokale ‘hemmelige mapper’ med intimbilleder og videoer med piger – og i få tilfælde drenge – som bliver delt på nettet, fx via Dropbox. Det er billeder, der er kommet ud uden samtykke og som typisk spredes og deles blandt egnens lokale unge.

_____________________________________________________________________________

#3 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#4 – del 1. Børn og unge kommer nemt i konflikter om, hvad der er ok og hvad det absolut ikke er ok at man gør med sin mobil. Det sker fx fordi børn og unge lever på en helt anden digital planet end deres forældre. Det gælder dels, hvor og hvornår man kigger på sin skærm, men også, hvordan man bruger skærmen. Fx når man filmer og tager billeder af hinanden.

_____________________________________________________________________________

#4 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#5 – del 1. Hvordan udfordres børn og unges impulskontrol af at være online? Hvordan kan man hjælpe sit barn med at ikke altid at handle på barnets første indskyldese. Og hvad er de specielle udfordringer, hvis man har en diagnose som fx. ADHD, Aspergers eller autisme?

_____________________________________________________________________________

#5 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#6 – del 1. Er der forskellige normer for pigers og drenges adfærd på sociale medier? Hvor kommer det til udtryk i de unges dagligdag? Hvilken rolle spiller forældre for at sætte grænser for, hvad de unge må og hvilket ansvar har de for at deres børn opfører sig respektfuldt over for andre?

_____________________________________________________________________________

#6 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#7 – del 1. Hvornår og hvordan er forældre mest pinlige i unges øjne? Hvad skal forældre overveje, når de er venner med deres børn på fx Facebook. Hvad er det god god ide at tænke over, når man deler billeder af sine børn og tagger dem. Et nuttet billede af et tre-årigt barn i et fastelavskostume får måske en anden betydning, når det ses af barnets venner 10 år senere.

_____________________________________________________________________________

#7 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#8 – del 1. Hvad har vi lært om om børn og unges deling af intime billeder/videoer uden samtykke efter den såkaldte Umbrella-sag? Hvad har det betydet for forældres rolle og hvad har det betydet for synet på unges adfærd – både synet på de krænkede og dem har medvirket til krænkelser?

_____________________________________________________________________________

#8 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#9 – del 1. Hvordan forholder børn og unge sig til de hade- og sladdergrupper, som de nogle af deres venner er med i. Hvad går fænomenet ud på, og hvordan opleves det af de unge. Lyt med og lær fx hvad shitposts er og bliv klogere på, hvornår man overskrider grænsen mellem at være sjov og grov.

_____________________________________________________________________________

#9 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#10 – del 1. Instagram kan være en overfladisk medie, hvor unge ihærdig prøver at anerkendelse via likes. Men det er også meget andet og mere. Hvilken rolle spiller Instagram for de unge, fx i forhold deres identitet? Hvordan ser deres forældre og deres venner på, hvordan unge fremstiller sig selv?

_____________________________________________________________________________

#10 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#11 – del 1. Hvad synes børn om de regler, som deres forældre har lavet for dem? Er der nogen regler der gælder mere end andre? Og hvad synes deres søskende om reglerne? Hvad betyder forældres regler for et børns muligheder for at være med i fællesskabet? Hvad betyder det, hvis et barns venner har andre regler?

_____________________________________________________________________________

#11 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#12 – del 1. Hvordan hjælper og guider man sit barn til at få en god og positiv omgang med sociale og digitale medier. Og i hvilket omfang giver det mening at lave håndfaste regler og grænser? Handler det om tidsforbrug eller giver det mere mening at tale om, hvad barnet bruder tiden på – og måden barnet i det hele taget bruger de digitale medier?

_____________________________________________________________________________

#12 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#14 – del 1. Hvilken rolle spiller youtubere for de unge og hvor gode er de unge til at være kritiske over for de synspunkter de møder?

_____________________________________________________________________________

#14 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#15 – del 1. Hvordan har børn det med deling af billeder? Hvordan deler de selv billeder, hvad synes de om, at andre deler billeder af dem selv og hvornår skal man spørge om lov?

_____________________________________________________________________________

#15 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#16 – del 1. Hvilke færdigheder har børn og unge brug for for at kunne navigere i en verden, hvor det man ser, hører og læser ofte er løgn, misvisende eller blot svært at afkode, hvis man ikke har stor erfaring på nettet?

_____________________________________________________________________________

#16 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#16 – del 3.

_____________________________________________________________________________

#17 – del 1. Hvorfor bruger børn og unge timevis på at følgere alverdens youtubere?

_____________________________________________________________________________

#17 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#18 – del 1. Hvem følger unge på de digitale platforme, hvorfor følger de dem og hvad ved deres forældre om det hele?

_____________________________________________________________________________

#18 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#19 – del 1. Hvor meget og hvornår må forældre blande sig i børn og unges sociale liv? Hvor meget må de fx følge med på sociale medier. Hvordan håndterer forældre, at deres børn begynder at gå til fester og hvordan ville børnene selv ønske, at forældrene håndterede det?

_____________________________________________________________________________

#19 – del 2.

_____________________________________________________________________________

#19 – del 3.

_____________________________________________________________________________

#20 Hvordan er man en god rollemodel for sine børn, hvad virker godt, når man skal tale om den digitale verden og hvad har forældre selv brug for at blive bedre til? 

_____________________________________________________________________________

#21 Hvor kan man sikre – og hvilke ansvar har man – for at man ikke er urimelig grov over for andre, når man bare gerne vil være sjov. Det handler om det, der på ikke er bevidst mobning, men som alligevel kan betyde at andre bliver kede af det.

_____________________________________________________________________________

#22 Hvorfor er det fedt at game? Hvilke problemer giver det, hvis ens forældre ikke forstår, hvad det vil sige at game. Har forældre grund til at være bekymrede for det hårde sprog, der findes i store dele af gamerverdenen?

_____________________________________________________________________________

#23 Freja, Kamille og Vincenzo fortæller om deres gode og dårlige oplevelser under lockdown. Hvordan er det at gå i skole via Teams, hvordan er man sammen med sine venner og hvad har det betydet for deres forældres forståelse for deres digitale liv. 

Relateret indhold

Kh Mor

Vi blev statens børn